måndag 14 oktober 2013

Massmedia

A. Massmedia påverkar mig hemma och på fritiden genom att jag t.ex. kollar på nyheterna. Om de säger att någon har blivit mördad kan jag bli ganska rädd för då kan det hända mig också. Speciellt om det har hänt i Nyköping, om det har hänt i t.ex. Malmö blir jag inte så påverkad och rädd av det.

När det gäller reklam på tv eller i tidningar så blir jag inte alltid påverkad av det. Jag brukar inte så ofta tro på allt de säger på reklamerna för jag vet att de brukar överdriva. Om det t.ex. handlar om ett tvättmedel som tar bort alla fläckar kanske jag inte tror på det och blir påverkad, men däremot skulle jag nog inte köpa ett tvättmedel som jag aldrig har hört talas om heller. Om det istället handlar om att iPhone 5s har släppts så kanske det påverkar mig och jag vill köpa den. 

Om jag t.ex. har kollat på något tv-program kvällen innan kanske man pratar om det i skolan dagen efter. Då påverkas man av det genom att man kanske jobbar sämre på lektionen och pratar om tv-programmet istället. Det kan även bli så att någon har tittat på nyheter om en mördare och så börjar det gå rykten om att det finns en mördare i Nyköping fast det egentligen inte finns någon. 

B. En fördel med reklam kan vara att man kan få ett bra tips om något man vill köpa. En nackdel är att man kan bli påverkad av reklamen så att man köper något onödigt som inte är så bra som de säger på reklamen. 

C. SVT har ingen reklam eftersom de får sina pengar av att vi betalar tv-licens. Alla andra kanaler tjänar pengar på sin reklam så de kanalerna skulle inte kunna existera utan reklam. Det är samma sak med radion, PR får pengar genom tv-licensen medan t.ex. Rix FM måste ha reklam. Tidningar som man köper behöver inte ha någon reklam eftersom vi betalar för de. Däremot måste gratis-tidningar ha reklam för att få pengar. 

D. Jag tycker att programmen på SVT är ganska tråkiga och mer för äldre för det är mycket nyheter och kunskapsprogram. Jag gillar TV4 mer. Däremot så tror jag att man kan lita mer på SVT, på TV4 är det mest skvaller osv. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar